Hírek
2011. November 03. 07:25, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrintPress
Felkészültek a télre: 122 elhárító jármű és 25.000 tonna só
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. téli üzemeltetési tevékenységének célja a biztonságos forgalom folyamatosságának fenntartása szélsőséges időjárási körülmények között is.
A társaság a november elejétől március közepéig tartó téli időszakra már ez év áprilisában megkezdte a felkészülést, melynek utolsó lépéseként november első felében mind a tizenöt mérnökségén megtartja a téli gépek szemléjét.
A téli üzem során az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkavállalói mintegy 708,5 km autópálya, 216,6 km autóút és főút valamint 391,1 km csomóponti ág, illetve pihenőhelyi út síkosság- és hómentesítéséről gondoskodnak. Munkájukat az autópályák téli útüzemét támogató berendezései, a rendszeres útellenőrzések, az állandó mérnökségi szolgálat, a megfelelő gép- és eszközpark, a kidolgozott, többszörösen kipróbált technológiák és munkaszervezési módszerek segítik.
Annak érdekében, hogy az autópályák alkalmasak legyenek a biztonságos téli üzemre, a társaság szakemberei megszüntették a burkolat- és padkahibákat, gondoskodtak az úttartozékok javításáról és pótlásáról (különös tekintettel a fényvisszaverő elemekre), eltávolították a hóakadályt okozó növényzetet, valamint kihelyezték a hófogórácsokat. Az ÁAK Zrt. téli üzemben részt vevő munkavállalói munkájukat részletes Téli Üzemeltetési Szabályzat alapján végzik. A feladatok és intézkedések koordinálását az ügyeletvezetők, valamint a 24 órában működtetett diszpécserszolgálatok végzik. A téli üzem időszakában a társaság a megszokottnál is szorosabb együttműködést tart fenn az érintett hatóságokkal, így például a Rendőrséggel, a Katasztrófavédelemmel, a Tűzoltósággal és a Mentőszolgálattal, valamint az ÚTINFORM-mal és a többi közút kezelőkkel.
Az ÁAK Zrt. a téli útüzem során is maradéktalanul eleget tesz az Országos Közutak Kezelési Szabályzatában rögzített előírásoknak. A szabályzat előírja, hogy a síkosság elleni védekezést az észleléstől számítva 0,5 - 1,0 órán belül meg kell kezdeni és átlagos téli időjárás mellett 2 – 4 óra alatt kell befejezni. A társaság Téli Üzemeltetési Szabályzata négy elhárítási fokozatot határoz meg az időjárás okozta közlekedési anomáliák megszüntetésére. Minden egyes fokozat más készültségi szintet jelent a bevethető emberállomány és géppark tekintetében. Az elhárítási szintek életbe lépése elsősorban a hőmérséklettől, a jegesedési veszély mértékétől és a havazás intenzitásától függ.
Az ÁAK Zrt. gépparkjának felkészítése már márciusban elindul. A társaság birtokában jelenleg 122 darab olyan jármű található (mérnökségenként átlagosan 8-10), amelyek aktívan részt vesznek a téli elhárításban. Első lépésben az ezeket és a kapcsolódó eszközöket károsító korrózió megszüntetését, illetve az esetlegesen elszenvedett sérülések felmérését kell elvégezni. A gépek intenzív téli felkészítése augusztus végén kezdődik, és az október végén, illetve november elején esedékes gépszemlékig tart, amikor a szakemberek meggyőződnek a járművek megfelelő állapotáról, a korrózióvédelem hiánytalanságáról és a téli útüzemet támogató berendezések kifogástalan működéséről.
A síkosság megszüntetésére használt anyagok (útszóró só, kalcium-klorid pehely, stb.) és egyéb alkatrészek (hóekevas, latyakológumi, stb.) beszerzése megtörtént. Az ÁAK mérnökségeinek raktárában az elmúlt évek só felhasználási átlagának megfelelő mennyiséget tárolnak. Az elmúlt időszakban a társaság által kezelt úthálózaton mintegy 25 000 tonna sót használtak síkosság mentesítésre évente.
A téli elhárítás sikere jelentős mértékben függ attól, hogy milyen megbízhatóságú időjárási prognózis áll az útüzemeltetők rendelkezésére. A meteorológiai információkat részben saját forrásból (út menti mérőállomások, útellenőri jelentések), részben külső adatszolgáltatásból kapják. Az Országos Meteorológiai Szolgálat rövid, illetve hosszú távú előrejelzéseket, műhold- és radarképeket, hőmérséklet-eloszlást és szükség esetén riasztást szolgáltat.
Az ÁAK Zrt. nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre is. Alapvetően kétféle módszer létezik: végleges hóvédő erdősávok telepítése (erre láthatunk példát az M7-es autópálya mentén), illetve ideiglenes hófogó rácsok kihelyezése. Az ideiglenes hóvédműveket a területileg illetékes mérnökség november 10-ig kihelyezte a hófúvásveszélyes helyekre, melyeket a korábbi évek tapasztalatai alapján jelölnek ki.
Az ÁAK Zrt. ezúton kéri az autópályákon közlekedőket, hogy téli útviszonyok esetén különös körültekintéssel és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített, téli gumikkal ellátott járművel keljenek útra, amelyet hosszabb utazás előtt tanácsos teljesen feltankolni! A társaság ezen kívül arra is felhívja a figyelmet, hogy a hóeltakarítást végző, konvojban közlekedő járműveink előzése balesetveszélyes és ezt a KRESZ is tiltja!
Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről egyrészt az ország egész területéről helyi tarifával hívható kék-számon (06/40/40-50-60), másrészt az éjjel nappal rendelkezésre álló diszpécserszolgálattól lehet információkat szerezni. Ezen kívül a világhálón elérhető autópályás weboldal (www.autopalya.hu), az SMS alapú információszolgáltatás és az autópályákon telepített VJT kijelzők segítenek a tájékozódásban.
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 15. 08:03, péntek | Belföld
Továbbra is kínlódik az építőipar
Az idén szeptemberben az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 8,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. November 15. 08:01, péntek | Belföld
Szijjártó Péter: minden szinten folyamatos a magyar-szlovák párbeszéd az államnyelvtörvény ügyében
Minden szinten folyamatos a párbeszéd a magyar és a szlovákiai kormány között az államnyelvtörvény ügyében, a pozsonyi vezetés tagjai azonban világossá tették, hogy nem kívánják korlátozni a kisebbségi nyelvhasználatot